Президент РФ Володимир Путін вкотре намагається організувати продовольчу кризу. Він відмовився від участі у зерновій угоді та всіма способами намагається зірвати експорт зерна з України. Армія РФ обстріляла Одеський порт, намагаючись знищити інфраструктуру. Про те, як новий злочин Путіна вплине на ситуацію в Україні, курс долара та торговельний баланс, читайте у матеріалі.
Чергова брехня Путіна: як Росія порушила всі умови і тепер намагається зірвати морський експорт із України
“Захід зробив усе, щоб пустити зернову угоду під укіс, не пошкодували на це сили”, – заявив Путін. Глава кремлівського режиму знову спробував звинуватити Захід, тоді як угоду про зернову угоду було підписано між РФ, Туреччиною та ООН, а також між Україною, Туреччиною та ООН. Захід навіть теоретично не міг брати на себе будь-яких зобов’язань у межах угоди і тим більше порушувати їх.
Путін незадоволений санкціями, які діють проти російських банків. Це заважає вільно торгувати з іншими державами, оскільки ускладнює оплату товарів та послуг. Тому він вимагає скасувати санкції проти банків, а інакше блокуватиме морський експорт із України. Чергова брехня президента РФ цього разу зачепила і Китай. Частина зерна з України мала прямувати до одного з небагатьох економічних партнерів країни-агресора.
Росія шантажувала блокуванням угоди практично від початку її укладання. А тепер остаточно заявила про свій вихід. Тим самим Путін пішов і проти президента Туреччини Реджепа Ердогана. Напередодні Ердоган повернув в Україну захисників із “Азовсталі”, Путін назвав це “ударом у спину” з боку Туреччини. Ймовірно, тепер Ердогану буде набагато складніше переконати РФ дотримуватись умов зернової угоди.
Зараз українська влада активно шукає альтернативу, зокрема, розглядає продовження експорту без участі РФ. Росія погрожує обстрілювати торговельні кораблі, які вирушать до одеського порту. Але якщо, наприклад, Ердоган вирішить поставити Путіна на місце і забезпечить супровід та захист торговим суднам, ймовірно, РФ доведеться з досадою спостерігати за роботою зернового коридору без їхньої участі.
У Росії розуміють, що це можливо. Саме тому намагаються фізично знищити інфраструктуру Одеського порту. Одеса пережила одну з найбільш масованих атак від початку повномасштабної війни, в цій атаці немає жодної військової цілі. Путін намагається зробити так, щоб Україна не могла продовжувати морський експорт за жодних умов.
Вступати в конфлікт із членом НАТО, Туреччиною, яка має сильний флот та розвинену армію, Путін не стане. Інакше він ризикує зіткнутися з військовим спротивом, до якого його армія не готова.
Як зрив зернової угоди вплине на курс долара в Україні
Українська влада намагається домовитися про відновлення зернового коридору, і такі перспективи є. Можливо, без залучення Росії, каже керівник відділу аналітики Concorde Capital Олександр Паращій. За його словами, очікувати на вирішення проблеми можна протягом одного-двох місяців. Водночас на курс долара в Україні блокування морського коридору не вплине.
“Якщо говорити про наслідки блокування морських портів – цього року вони не будуть суттєвими та помітними, і про якийсь вплив на курс долара говорити не варто. Це зернова угода справді відіграла свою велику роль у вивезенні зерна врожаю 2021 року, який фактично вивозився весь 2022 рік. Але у 2022-му та 2023-му врожай зерна значно менший, відповідно, наші запаси зерна та іншого продовольства, які Україна потенційно може вивести, набагато менші”, – розповідає Паращій у коментарі OBOZREVATEL.
Зерновий коридор уже не є настільки критично важливим для торговельного балансу, вважає аналітик. Він важливий для аграріїв, бо це найдешевший спосіб вивозити пшеницю та кукурудзу. З інших культур – вони вже вивозяться альтернативними шляхами.
“Для нашого торговельного балансу угода не настільки важлива. Ми маємо і час для переговорів, щоб спокійно домовлятися про альтернативи з ООН, Туреччиною, Китаєм, ЄС”, – зазначає аналітик. Ситуація справді значно краща, ніж була під час відкриття зернового коридору, додає директорка з наукової роботи, керівниця Центру економічних досліджень Вероніка Мовчан.
Зерно, яке зараз зберігається в Україні, можна вивести без зернового коридору. Наприклад, використовувати дунайські порти, які останнім часом активно розвиваються, а також залізничними коліями. При цьому якщо раніше був сезон активного експорту зерна, зараз через інфраструктурні обмеження його доведеться поступово відправляти протягом року.
Проблеми можуть виникнути з усім експортом
Мовчан пояснює: якщо зерно і вдасться вивезти, то проблеми з іншим експортом ускладнюються. Раніше допомогою морських портів також користувалися металурги. І хоча частково їхні потужності зруйновано РФ, частина комбінатів продовжує працювати.
“Раніше, до повномасштабної війни, через порти йшло не тільки зерно, а й значна частина залізняку (70%), величезна частина металургійного експорту (напівготові металеві вироби) йшли морем. У нас металургія втратила частину виробництва, але десь 60% залишалося до підриву Росією Каховської ГЕС. Якщо у нас дунайські порти, залізничні колії забиті зерном, найімовірніше, пропускної спроможності для інших товарів не вистачить”, – зазначає вона.
Головним залишається запитання – чи можливий експорт морем без згоди Росії. У жовтні 2022-го така ситуація вже була, коли Путін ще не дав згоди, а Україна вже почала постачати зерно. Тоді процес експорту збільшився, бо не треба було проходити інспекцію, яку організували росіяни.
Однак зараз Путін використовує звичний для себе інструмент – погрози. Росія заявила, що сприйматиме будь-яке цивільне торгове судно як те, що перевозить зброю. Чи злякають ці погрози Туреччину і чи погодяться організувати угоду без агресора, питання відкрите.