Грудень мав стати ще одним місяцем високих результатів для української агроекспортної машини — системи, відомої своєю здатністю годувати світ. Натомість він перетворився на історію про збої, вузькі місця та жорстку реальність, розповів Артем Рожков, співзасновник Atria Brokers. Про це пише propozitsiya.com з посиланням на asapagri. Станом на кінець грудня загальний аграрний експорт України ледве перевищив 5,05 млн тонн. Це на 12% менше порівняно з 5,75 млн тонн у листопаді. Так, ситуація виглядала гірше на початку місяця, і деяке відновлення згладило удар. Кукурудза стала єдиним “бійцем” у категорії зернових, показавши невелике, але важливе зростання. Експорт кукурудзи в грудні зріс до 2,6 млн тонн, порівняно з 2,5 млн тонн у листопаді. Експорт пшениці скоротився на 40% на місяць, з 1,3 млн тонн у листопаді до лише 801 тис. тонн. Ячмінь також зазнав втрат, впавши на 21%, з 155 тис. тонн до 122 тис. тонн. Не кращою була ситуація в сегменті олійних культур та рослинних олій, які зазнали сильного удару. Експорт соняшникового насіння, сої та ріпаку скоротився в середньому на 25% порівняно з листопадом. Експорт рослинних олій також виглядав похмуро. Експорт соєвої олії зазнав найбільшого падіння, знизившись на 31% на місяць, тоді як експорт соняшникової та ріпакової олії впав на 22% та 19% відповідно. Однак експорт соняшникового шроту різко зріс на 40%, до 417 тис. тонн, де Китай і Франція стали провідними покупцями. Експорт соєвого шроту також показав несподіване зростання, піднявшись на 20% на місяць, до 102 тис. тонн, із Туреччиною, Нідерландами та Пакистаном серед основних покупців. «Грудневі труднощі — це не просто невдача. Це наслідок ідеального шторму хаосу», – зауважив Артем Рожков. Він пояснив, що нові експортні регуляції перетворилися на бюрократичний жах, затримуючи затвердження документів і зупиняючи поставки в невизначеності. Потім відбулася логістична криза. Залізничні поставки до портів Великої Одеси — критичних для експорту — зазнали значного скорочення через перевантажені термінали, масштабні відключення електроенергії та паралізовані енергетичною кризою електровози. Крім того, багато виробників вирішили утримати своє зерно в очікуванні вищих цін, в той час як система надломлювалась під вагою їхнього рішення.
Джерело: propozitsiya.com