Під час чотиристоронньої зустрічі в Стамбулі, що відбулася 13 липня, делегації України, росії, Туреччини та ООН досягли певного прогресу щодо питання експорту з України морським шляхом, після чого в ООН підтвердили наміри країн підписати угоду вже найближчим часом. Але ринок, як і раніше, скептично ставиться до розблокування портів чи їх довгострокової роботи після відкриття.
Про це пише propozitsiya.com з посиланням на АПК-Інформ.
Серед основних продуктів олійного сектора, для яких відкриття портів є найбільш важливим — соняшникова олія. До війни близько 96-97% від загального експорту даної продукції припадало на морський транспорт. З початку війни частка морських перевезень (в основному з портів Ізмаїлу та Рені) знизилася до 42% через низьку пропускну здатність працюючих терміналів.
За попередніми оцінками аналітиків АПК-Інформ, якщо порти будуть розблокованими до нового сезону, обсяг відвантаження соняшникової олії у 2022/23 МР може сягнути 4,6 млн тонн (+5% до 2021/22 МР, але це другий найменший показник з 2015/16 МР після 2021/22 МР).
Варто зазначити, що навіть за умови деблокади портів, експорт олії не відновиться до довоєнного рівня, що обумовлено рядом факторів, серед яких варто виділити: скорочення врожаю соняшнику у 2022 р. та загальної пропозиції на ринку, а також неконтрольований експорт олійної. Крім того, зберігається постійна загроза ракетних ударів по портах.
За умови, якщо українські порти залишаться заблокованими або їх робота буде нестабільна, експорт соняшникової олії в новому сезоні може скласти всього близько 3-3,1 млн тонн (мінімум з 2011/12 МР), що буде обумовлено не лише обмеженою логістикою, а й подальшою рентабельністю переробки в цілому.
Джерело: propozitsiya.com