Сьогодні питання економії стоїть досить гостро серед всіх вітчизняних та світових виробників агропродукції. Коли ми говоримо про економію хоча б у 20 %, що є доволі великим показником для всіх аграріїв, то в грошовому виразі це більш відчутна сума, насамперед для великих компаній, які щороку обробляють сотні тисяч гектарів.
Саме тому наразі є величезна зацікавленість у високотехнологічних та інтелектуальних машинах, особливо серед великих вітчизняних компаній та агрохолдингів, хоча й дрібні фермери мають змогу суттєво зекономити та заробити.
Інноваційні обприскувачі компанії AGRIFAC на вітчизняному ринку — вже понад десять років. Але активна їхня експансія відбулася відносно недавно. Цього року було збільшено дилерську мережу. Наразі, окрім компанії «Цеппелін Україна» реалізацією цих велетнів для обприскування займаються спеціалісти компаній «Агроресурс» та «Волинська Фондова Компанія».
«На ринку склалася думка, що обприскувачі AGRIFAC — це преміальні, вартісні машини, які недоступні більшості. Це твердження оманливе. Адже за однакової комплектації, порівняно з машинами інших виробників, вартість наших машини буде майже на тому самому рівні.
А справа в тому, що на конкурентних машинах більшість опцій, які у нас ідуть у так званій базі, і, відповідно, мають свою ціну, «добираються» дилерами вже в процесі перемовин, коли фермер, пройшовши нелегкий шлях вибору, підсвідомо вже купив цю машину. Адже її початкова вартість його повністю влаштувала. І коли йому говорять, що вартість трішки збільшилась, тому що було додано декілька пунктів до базової комплектації, він все це сприймає.
Ми ж навіть не пропонуємо «голих» машин. Тому що весь сенс розробок компанії, унікальних систем та підходів до роботи, які дають змогу економити та ефективно використовувати ресурси з перших гектарів, втрачається.
Кожна машина AGRIFAC — це індивідуальний агрегат, який проєктується виключно під клієнта. І якщо ви прагнете заробляти, а не бути такими як усі, то ціна не повинна бути лімітуючим чинником під час вибору. Головне — можливості машини та її економіка використання!
Наразі настали ті часи, коли кожна гривня на рахунку і потребує правильного поводження. Тому прислів’я «ми не такі багаті, щоб купувати дешеві речі» тут працює не на 100%, а на всі 200%. І преміальність машин AGRIFAC — не в ціні, а в технологіях та можливостях», — говорить Ігор Поліщук, регіональний менеджер AGRIFAC в Україні.
Точність внесення пестицидів або головні ознаки якісного обприскувача
Мати у портфоліо якісну, стабільну в технічному та економічному плані машину не так вже й просто як здається на перший погляд. І багато компаній відверто лукавлять, коли говорять про впровадження на своїх машина сучасних систем обприскування на основі камер чи штучного інтелекту, коли питання стабільності шасі та ведення штанги не вирішено.
«Точність ведення штанги над цільовою поверхнею — основа якісного та рівномірного внесення препаратів. Досягти цього, маючи лише одну систему її стабілізації, досить важко. Тому під час вибору аналіз машини слід розпочинати із шасі: слід оцінити можливості його роботи на високих швидкостях, полях зі складним рельєфом тощо. Адже чим краще воно буде згладжувати динамічні навантаження під час руху, тим менше навантаження буде на штангу. І лише переконавшись у стабільності роботи шасі та штанги, можна переходити до вибору систем обприскування, у тому числі з можливістю диференційованого внесення чи використання штучного інтелекту», — говорить Ігор Поліщук.
Обприскувачі, які здатні працювати точково це*:
► стабільне шасі;
► стабільна штанга;
► електронні системи для диференційованого внесення препаратів;
► електронні системи для роботи яких використовується камери та штучний інтелект.
* Кожен із цих пунктів є важливим і «перескакувати» на наступний, не вирішивши питання з попередніми, не можна. Адже сьогодні будь-який виробник може поставити на свої машини камери, але досягти якісного внесення на основі їхньої роботи неможна без стабільного шасі чи штанги.
Основою всіх обприскувачі AGRIFAC є запатентоване шасі StabiloPlus із пневматичною підвіскою. Його конструкція дає змогу найкраще згладжувати динамічні навантажень, які виникають під час руху полем і впливають на раму та штангу обприскувача. Воно складається з двох напіврам, які з’єднуються шарнірно посередині машини у так званій точці качання. Тобто машина не має ні передньої, ні задньої напівосі, а має праву та ліву напівосі. Крім того, шасі StabiloPlus забезпечує рівномірний розподіл ваги на всі чотири колеса, а не на передню та задню осі обприскувача, як у більшості самохідних обприскувачів. Завдяки цьому критичні нерівності поля «гасяться» досить активно самим шасі, що значно покращую стабільність штанги.
Залежно від потреб та побажань клієнтів, компанія пропонує декілька модифікацій шасі для самохідних обприскувачів CONDOR, що дає змогу підібрати найоптимальніше поєднання кліренсу, ширини колії й, відповідно, стійкості та продуктивності обприскувачів CONDOR. Базове шасі за незмінного кліренсу 1,3 м має ширину колії від 1,5–2,25м. Є модифікація шасі для моделей із широкою колією (Wide Track) — можлива ширина колії від 2,25 до 3,04 м.
Для любителів «вище» або ж «ширше», або «вище і ширше» компанія пропонує модель обприскувача CONDOR CLEARANCE, в якому кліренс може змінюватися у діапазоні 1,3–2,0 м. Зміна кліренсу відбувається у два етапи і має дві фіксовані точки на опорних стійках. Тобто, завдяки пневматичній підвісці (без усіляких там механічних приставок, дистанційно, під час руху обприскувача), ми маємо можливість змінювати кліренс із 1,3 до 1,6 м, та із 1,6 до 2,0 м. При цьому ширина колії у першому випадку становить 1,9–2,65 м, а в другому — 2,25–3,04.
Окремо слід сказати про обприскувач CONDOR ENDURANCE з фіксованим кліренсом в 1,4 м, на якому можливе використання різних модифікацій шасі з шириною колії: 2,25—3,25 м; 2,62–3,62 та 3, 57– 4, 57 м.
«Ширина колії є одним із головних параметрів, на які звертають увагу вітчизняні агровиробники. Експансія американських машин на українському ринку, ширина колії яких є доволі суттєвою і становить не менше ніж 3,5 м, дає про себе знати. Але, навіть за таких габаритів, ці машини не дуже стабільні, особливо під час роботи на схилах.
Наша лінійка обприскувачі складається із трьох модельних рядів: CONDOR V (бак 4 або 5 тис. л, — Прим. ред.), Condor VANGUARD (бак 6 тис. л, — Прим. ред.) та Condor ENDURANCE (бак 8 тис. л, — Прим. ред.) і, залежно від умов роботи, лише найбільша машина може мати колію понад 3,5 м. Для інших машини така ширина не потрібна. Адже центр ваги нашої машини перебуває досить низько і відстань від нього до точки перекидання машини значна. Тому, навіть за поєднання найбільшого баку із найвищим кліренсом, наші машини дуже стійкі. Використання легких обприскувачів зі збільшеною шириною колії — це більше звичка вітчизняних аграріїв, а не потреба», — наголошує пан Ігор.
Незалежно від комплектації та модифікації, пересуваючись дорогами загального користування, CONDOR завжди перебуває у габариті (окрім найширшої версії обприскувача ENDURANCE). Тому ніяких спеціальних дозвільних документів на переїзди оформлювати не потрібно. Також слід зауважити, що CONDOR оснащено потужною, пневматичною гальмівною системою барабанного типу на кожне колесо, що дає змогу пересуватися дорогами загального користування на високих швидкостях (максимальна транспортна швидкість — 50 км/год) навіть із повним баком і за потреби здійснювати екстрене гальмування.
Говорячи про шасі також слід врахувати і кількість витоптувань культурних рослин на розворотах чи їхнє пошкодження, особливо на пізніх фазах вегетації. Особливо це актуально для машини, в яких лише одна поворотна вісь. Дорожній просвіт обприскувачів CONDOR завжди має ідеальну форму літери «П». Тож потреби у використання додаткових відхиляючих захисних щитів немає. Крім того, сумарна ширина шини з гідродвигуном є найкращим показником на ринку.
Балансування машини також є досить важливим. «Незалежно від ступеню наповненості баку, ми завжди маємо рівномірний розподіл ваги на всі чотири колеса, утворення різної глибини колії передніми та задніми колесами виключено, шини зношуються рівномірно впродовж тривалого часу, а не за два сезони», — наголошує Ігор Поліщук.
Пестициди. Вартість. Норми
Україна поки що не в Європейському союзі і законодавчі зміни щодо використання пестицидів не такі нагальні для нас. Втім, згідно програми Green Deal («Європейський зелений курс» – програма дій, в центрі якої — план переходу до кліматично нейтральної Європи до 2050 року) європейським фермерам до 2030 року слід скоротити використання пестицидів на 50 %, а мінеральних добрив на 20 %. На перший погляд ми ще далеко до цього, але це оманливе твердження, адже чимало нашої продукції експортується саме до ЄС і питання залишків пестицидів у продукції дуже актуальне. То ж уже сьогодні ми повинні впроваджувати високу культуру роботи з пестицидами, раціонально використовувати та зменшувати їхнє застосування, не втрачаючи при цьому в урожайності та якості отриманого зерна.
Вітер та температура — чи не головні природні стримуючі фактори для роботи обприскувача. Адже, використовуючи звичайні форсунки, за швидкості вітру понад 5 м/с обприскування повинно припинятися. Але це не про обприскувачі CONDOR від AGRIFAC
На всіх модифікаціях обприскувачів можливе одночасне встановлення до трьох різних типів систем обприскування – традиційної, системи HTA, StrictSprayPlus, в основі роботи якої покладено принцип широтно-імпульсної модуляції (ШІМ) роботи форсунок та системи LiquidPlus для внесення органіки та синтетичних добрив із високою щільністю з нормою виливу до 2000 л/га.
Обприскувачі також може бути оснащено унікальною штангою та системою AirFlowPlus — обприскування з підтримкою повітряних потоків, VertiPlus — система для вертикального внесення препаратів під листяний покров тощо.
Зменшення зносу вітром на 95%
HTA (HighTechAirPlus) — це єдина запатентована у світі система, яка забезпечує високу якість внесення препаратів (розчини на основі води та ЗЗР, добрив (окрім КАС)) без потреби зміни форсунок для різних операцій та під час погіршення/покращення погодних умов роботи. Одна система (можна сказати, одна форсунка) дає змогу з кабіни оператора змінювати діапазон краплі від дрібної до великої (шість положень вибору) і швидко пристосовуватися до мінливих умов роботи. Щодо норми внесення, то система HTA забезпечує якісне покриття за роботи з нормами від 30 до 330 л/га.
Краплі з форсунки виходять із потоком повітря, що надає їм високу однорідність, певний заряд кінетичної енергії і гарантоване потрапляння на цільову поверхню (вплив вітру до 15 м/с повністю нівелюється).
Форсунка системи HTA має необмежений термін експлуатації і працює впродовж усього терміну експлуатації обприскувача – не зношується, не забивається, адже змішування робочого розчину з повітрям та формування крапель відбувається у спеціальній камері форсунки! То ж про щосезонну заміну декількох комплектів форсунок і про необхідну трату тисяч гривень на їхнє придбання можна забути.
«Для боротьби з вітром ми використовуємо… вітер. Для цього, окрім стандартних рішень (багатопозиційні тримачів із різними форсунками, — Прим. ред.), маємо в своєму арсеналі дві сучасні та інноваційні технології — HTA (HighTechAirPlus) та систему AirFlowPlus. Остання передбачає встановлення штанги з спеціальними вентиляторами, які можуть змінювати своє положення та, відповідно, напрям потоку повітря. Якщо ж умови роботи задовільні, то обприскувач працює практично без залучення вентиляторів», — говорить Ігор Поліщук.
Окремо слід сказати про використання точкового, диференційованого обприскування на основі роботи камер із системою ШІМ (широко імпульсної модуляції) та смугового внесення.
Останніми роками по всьому світові компанією було проведено низку випробувань та дослідів, результати яких дають змогу стверджувати, що заощадження 93 % води та 94 % пестицидів є реальністю. Так, минулого сезону Тіму Ретхусу, фермеру із Австралії, який використовує самохідний обприскувач Condor ENDURANCE (бак 8 тис. л, — Прим. ред.) із системою точкового внесення, вдалося: зекономити 896 410 л води; 26 055 л гербіцидів; скоротити кількість заправок із 223 до 6, і час для цього зі 116 годин до 6! Завдяки системі точкового обприскування, коли препарат вноситься лише на бур’яни, норму внесення робочого розчину було зменшено зі 150 до 9,7 л/га. Загальна площа обприскування становила 6199 га.
Франк де Штудер, фермер–картопляр із Нідерландів, також суттєво заробив минулого сезону, використовуючи нову систему смугового обробітку під час вирощування картоплі. Так, загальна економія ЗЗР у його господарстві становила 60 %, а за використання самих гербіцидів цей показник ще вищий і становить 75 % порівняно із суцільним внесенням. За рахунок меншого пестицидного навантаження загальна врожайність зросла на 3 %. Для роботи було використано самохідний обприскувач
CONDOR із можливість зміни ширини колії.
Загалом технологія смугового обприскування від компанії AGRIFAC передбачає два сценарії роботи: обприскування рослин у рядках або ж обприскування міжряддя.
«Наразі ми маємо готові працюючі рішення, які надають можливість зменшити норму внесення робочого розчину та пестицидів без втрати ефективності препарату чи зниження врожайності. Наші досягнення в європейських країнах та Австралії досить красномовно про це говорять. В Україні ми також маємо відповідний досвід. Наприклад, цьогоріч наш клієнт з Вінниччини, що придбав машину в 2022 р., вдвічі зменшив норму виливу на всіх операціях та знизив до 20 % концентрацію ЗЗР в робочих розчинах й при цьому отримав рекордні врожаї для свого регіону. Все це стало можливим завдяки системі НТА, яка забезпечила високу якість обприскування, ефективність та можливість роботи у вітряну погоду. Все працює!
Сьогодні ми рекомендуємо хоча б перейти на використання мінімальних норм препаратів і зменшити кількість робочого розчину. Для порівняння закласти досліди. Наші технології дають змогу це зробити і, завдяки якісному внесенню, гарантовано забезпечують позитивний економічний результат. Адже ми економимо на пестицидах, логістиці води і, завдяки меншому впливу на культурні рослини, отримуємо кращі врожаї. Що ще потрібно!», — підсумовує Ігор Поліщук.
А. Сухина [email protected]
Джерело: propozitsiya.com