Реалізація в Україні експериментального проекту з допуску приватних локомотивів до залізничних колій загального користування проводиться без економічного обґрунтування, аналізу ризиків і можливих реакцій ринків і в довгостроковій перспективі може негативно вплинути на фінансове становище «Укрзалізниці» і привести її до втрати ринку вантажних перевезень. Таку думку озвучив експерт ринку логістики, засновник і власник ряду транспортно-експедиторських компаній Юрій Щуклін.
Про це пише propozitsiya.com з посиланням на apk-inform.
За його розрахунками, заснованими на статистиці 2019-2020 рр., через ділянки, допуск до яких нещодавно отримало ТОВ «Промвагонтранс», Укрзалізниця перевозить 19,2% всього обсягу зерна.
«У свій час ми розглядали разом з вантажовласниками — учасниками Ічнянського сільськогосподарського кластера — ідею купівлі локомотивів, в т.ч. для участі в пілотному проєкті приватної тяги. Але наші розрахунки показали, що витрати на утримання локомотива будуть в три рази вище, ніж вартість послуг «Укрзалізниці» за той же обсяг робіт, тому ми відмовилися від цієї ідеї. Я не проти здорової конкуренції. Але досвід підказує, що сьогоднішня політична структура і вплив політики на бізнес не допускає повноцінної і чесної конкуренції. І якщо приватну компанію допускають не на збиткові, а на найкращі ділянки, тут простежуються не економічні мотиви, а зовсім інші цілі», — підкреслив Ю. Щуклін.
Експерт також прогнозує, що завдяки запуску експерименту приватної тяги «Укрзалізниця» отримає ще одного конкурента з недоступними їй інструментами для конкурентної боротьби, і надалі це призведе до неминучого перерозподілу ринку перевезень зернових вантажів.
«Якщо ринок перевезень зерна з північних регіонів України опиниться в руках приватної компанії (або двох-трьох, для ілюзії «відкритого ринку»), і від них залежатиме доступ до збуту до морських портів вирощеного в цих регіонах врожаю, нескладно собі уявити наслідки, ґрунтуючись на досвіді наших українських «бізнес-традицій». Адже бізнес, на відміну від державної компанії, не може працювати там, де немає прибутку, крім ситуацій з прицілом на перерозподіл і монополізацію ринків», — пояснив він.
«Ситуація з приватною тягою загрожує повторенням вже пройденого досвіду з приватним парком зерновозів. Коли невтручання Мініфраструктури України вилилося в безладні інвестиції компаній у вагонний парк, завезення в Україну іноземних вагонів, що відслужили термін, профіцит парків, демпінг і втрату «Укрзалізницею» ринку і доходів. На жаль, на рівні компанії і міністерства ніхто не аналізує і не прораховує наслідки втілення експерименту із запуском приватної тяги», — констатував Ю.Щуклін.
Джерело: propozitsiya.com