Щорічно агробізнес втрачає значні суми коштів через крадіжки на зернових складах. Ця проблема давно турбує сільськогосподарські компанії, проте досі у бізнесу не було дієвих інструментів для протидії шахрайству. Однак з розвитком діджиталізації з’являються нові можливості запобігати незаконним схемам обігу зерна.
Про це пише propozitsiya.com з посиланням на eba.com.
Бізнес скаржиться на «історично» високий рівень махінацій при торгових операціях зерном, які супроводжуються солідним переліком паперів та обтяжливим документообігом. Саме це створює передумови для різного роду маніпуляцій з товаром на складі, внаслідок чого компанії несуть втрати у натуральному та грошовому виразах. Більшість проблем, пов’язаних зі зберіганням зерна, в тому числі й часті крадіжки, виникають саме через те, що складські документи існують у паперовій формі.
Наразі без стосу паперів фактично неможливо провести будь-які операції з зерном. Так, вантажні операції потребують повернення оригіналу складського документу, його фізичного погашення та отримання нового документу на залишки об’єму. При цьому вимагається фізична присутність представників власників зерна, яку важко забезпечити на практиці, враховуючи численну та постійно зростаючу мережу елеваторів (більше 1200 елеваторів на сьогодні).
Крім того, складські документи використовуються ще й для здійснення розрахунків під час торгових операцій із зерном. Такий документ є підтвердженням поставки товару, тому оплата за товар здійснюється після його надання. Оскільки в один день здійснюються тисячі торгових операцій із середнім строком розрахунків 1-3 дні, відповідно, неможливо задіяти в усіх цих операціях оригінал документу. А отже, розрахунки здійснюються за умови надання копій, що створює простір для махінацій.
Тож яким чином можна протидіяти маніпуляціям з документами, що ведуть до розкрадання зерна? Наша відповідь — переведення документарного обігу складських документів в електронний.
Минулого року вже було зроблено перший крок у цьому напрямку — відкрито реєстр обсягів зерна на елеваторах, у якому міститься інформація про загальний обсяг зерна на складах та зернопереробних підприємствах України. Тож наразі є можливість переглянути загальні обсяги зерна в розрізі культур та класів, а також обсяги зерна, що зберігаються на кожному конкретному елеваторі, який підключено до Основного Реєстру ДП «Держреєстри України».
Доступ до такої інформації дозволяє власнику контролювати свою продукцію, що зменшує ризики від недобросовісної роботи окремих суб’єктів на ринку елеваторних послуг.
Але на цьому зупинятися не варто, потрібно рухатися до повномасштабної діджиталізації складського документообігу на зерно.
Для цього необхідно зробити наступне:
- адаптувати законодавство для обігу складських документів та проведення операцій з зерном на елеваторах в електронному вигляді;
- створити програмне забезпечення для повноцінного функціонування системи в форматі електронного кабінету власника зерна, подібного по функціоналу до системи «клієнт-банк».
Такі цілком реальні кроки позбавлять власників зерна від зайвого головного болю. Діджиталізація процесів дасть змогу в онлайн режимі здійснювати передачу зерна за складськими документами, дистанційно оформляти документи при переоформленні чи відвантаженні зерна в електронному реєстрі складських документів.
До того ж, власники зерна зможуть перевіряти інформацію щодо якості зерна та операцій з зерном в своєму електронному кабінеті. Також у покупців або кредиторів з’явиться можливість перевіряти реальну наявність складського документу на зерно за електронним дозволом.
Джерело: propozitsiya.com