У маркетинговому році 2022/2023 Україні потрібно відправити на експорт більше 70 млн тонн агропродукції, в той час як пропускна спроможність альтернативних логістичних шляхів поки досягла рівня до 3 млн тонн на місяць, повідомив Дмитро Ливч, керівник аналітичного напрямку Центру економічного відновлення, радник прем’єр-міністра України.
Про це пише propozitsiya.com з посиланням на epravda.com.ua.
Та головне — вартість такої логістики набагато вища за експорт через наші морські порти.
З початком великої війни через блокування морських портів вартість логістики зросла у 5-6 разів. Якщо до 24 лютого логістичні витрати на тонну зерна з центрального регіону до портів Одеси становили близько 30 доларів, то зараз вартість логістики до портів сусідніх країн сягає 170-180 доларів.
Додатковий тиск на ціни створює новий врожай зерна, що лише збільшує розрив в цінах. Фактично витрати на доставку в багатьох випадках становлять близько 2/3 від ціни зерна. Це робить його виробництво в Україні збитковим.
При цьому, збільшення логістичних витрат багато в чому пов’язане саме із залізничними перевезеннями всередині України.
У липні 2022 року в Україні було прийняте рішення підвищити коефіцієнт на тарифи з послуг залізничних перевезень на 70% для всіх тарифних класів, в тому числі для сільськогосподарської продукції. Підвищення тарифів вводилось для покриття 43% від суми дефіциту Укрзалізниці до кінця 2022 року.
Як наслідок, багато аграріїв змушені працювати «в нуль» або навіть у збиток. Якщо ситуація з доступністю логістики не покращиться, під загрозою опиниться не лише український агросектор, а й макроекономічна стабільність країни, а також глобальна продовольча безпека.
Для збереження конкурентоздатності українських виробників, важливим є вирішення проблем, пов’язаних із внутрішнім залізничним транспортом:
- повний перегляд системи тарифоутворення на послуги перевезення;
- зниження вартості користування зерновозами;
- покращення системи планування перевезень Укрзалізниці.
- запровадити систему моніторингу попиту;
- збільшити пропозицію вагонів на аукціонах;
- субсидування українських агровиробників при експорті їхньої продукції.
Джерело: propozitsiya.com