Високий попит з боку заморожувальників і хороші продажі перших партій суниці садової (полуниці) для потреб заморозки в травні 2019 року свідчать про те, що потужності з заморожування ягід в Україні почали рости дуже динамічно. Це також дає надію на відновлення інтересу до вирощування малини в Україні, вважає Андрій Ярмак, економіст інвестиційного департаменту Продовольчої і сільськогосподарської організації ООН (ФАО). Про це пише propozitsiya.com з посиланням на EastFruit.
«Коли в 2017 році оптові ціни на малину в Україні обвалилися в два і більше разів, це стало справжнім шоком для садівників. Вже тоді багато говорили про невигідність вирощування малини та про плани розкорчування плантацій, однак, по факту, попит на саджанці малини продовжував зростати, а площі розширюватися. Адже при ціні в 18-20 грн/кг малини в 2017 році (еквівалент 71 цент США за кг), виробництво залишалося досить вигідним за умови дотримання мінімальних вимог до технологій», – зазначає експерт.
«Тому не дивно, що ціни на малину знову впали вже в 2018 році, хоча, чомусь, для садівників це знову стало несподіванкою. У 2018 році багато продавали малину навіть по 8-10 грн/кг (33 цента за кг), що приблизно дорівнювало витратам на прибирання. При цьому, що цікаво, заморозчики продавали ягоду на експорт за такою або навіть вищою ціною, ніж роком раніше, а наші заклики до налагодження виробництва малини для експорту в свіжому вигляді і до розширення потужностей з заморожування, так і залишилися не почутими. Потужності з заморожування були абсолютно неадекватними потребі, тому фермерам нічого не залишалося, як погоджуватися на таку низьку ціну», – говорить Андрій Ярмак.
Цікаво відзначити, що ціни на ремонтантну малину були помітно вищі, але сезон в цілому вийшов змазаним для фермерів. Тому в 2018 році виробництво малини в більшості господарств уже було відверто збитковим. В результаті, за оцінками аналітиків EastFruit, площі під малиною в Україні в 2019 році вперше за тривалий час скоротяться, а виробництво малини може знизитися.
«Влітку 2018 року малину в роздріб продавали буквально на кожному розі, а роздрібні ціни на неї до вечора нерідко опускалися до 15 грн/кг ($0,55 за кг). При цьому в країнах ЄС-15 роздрібна ціна на малину рідко опускається нижче 5-7 євро за кг. І тим не менше, українські фермери навіть і не намагалися вирощувати малину для свіжого ринку і поставок її до ЄС, хоча для цього потрібно приблизно таке ж саме вкладення коштів і зусиль, як і для виробництва замороженої малини. Просто експорт свіжої малини приносить більш високий дохід», – каже Федір Рибалко, керівник Української плодоовочевої асоціації (УПОА).
Однак уже в 2019 році ситуація на ринку може змінитися кардинальним чином. Зростання потужностей з заморожування ягід в міжсезоння перевершило очікування учасників ринку, що, найімовірніше, призведе до зростання конкуренції за сировину. Уже зараз заморожування суниці просувається дуже хорошими темпами, що дозволяє говорити про перспективу зростання експорту цієї ягоди, особливо на тлі проблем з урожаєм в Польщі.
Звичайно, питання полягає в тому, наскільки забезпечені фінансовими ресурсами новачки бізнесу з заморожування ягоди, а також як добре вони розуміють світовий ринок. Проте, зростання конкуренції за сировину на тлі ймовірного зниження пропозиції, може привести до того, що малина помітно подорожчає. Наскільки виростуть ціни на малину – спрогнозувати складно, однак, аналітики EastFruit вважають, що висока ймовірність їх повернення до рівнів, досягнутих в 2017 році. Про перспективу отримання 30-40 грн/кг малини для переробки, поки що, швидше за все, мова не йде, хоча і такий сценарій не можна вважати повністю неможливим.
Учасники ринку також відзначають, що якщо ціни на малину і виросте, то тільки на ту, що відповідає найвищим стандартам якості, тобто на малину “класу А”. У той же час «малина на газетці», тобто продукція низької якості, незрозумілого сортового походження, яку заготовляють у населення або у дрібних виробників, навіть при загальному зростанні цін на ринку, навряд чи виросте в ціні.
«За словами сербських садівників, площі під малиною в 2017 та 2018 роках різко скоротилися. Те ж саме стверджують виробники малини з Боснії та Герцеговини. Різко знизила обсяги виробництва малини і Польща, яка зберігала високі темпи експорту лише за рахунок перепродажу все більших обсягів малини українського і сербського виробництва. А це означає, що виробництво малини в Європі в 2019 році може помітно знизитися. На тлі зниження запасів замороженої продукції, світова ціна на заморожену малину цілком може відновитися до рівнів 2016 року, що дасть поштовх цінам на малину в Україні», – прогнозує Андрій Ярмак.
Цікаво, що лише два тижні тому в Києві відбувся міжнародний круглий стіл в рамках конференції «Ягідний бізнес України 2019. Заморожування і свіжий ринок» за участю найбільших країн-експортерів малини, в рамках якого обговорювалися варіанти підвищення світових цін на заморожену малину. При цьому більшість учасників круглого столу вважало, що підвищити ціни на малину практично неможливо.
Однак низькі світові ціни на малину протягом такого тривалого часу року вже сприяли зростанню її популярності серед споживачів в тих країнах, де малина не вирощується і вирощуватися не може. Завдяки цьому, світовий попит на малину вже виріс, а ось пропозиція, як бачимо, може істотно скоротитися. У цих умовах світові ціни на заморожену малину можуть надати підтримку і внутрішніми цінами в Україні. Яскравий приклад таких «перших ластівок» – це початок експорту українських ягід в Сінгапур.
«У 2019 УПОА за допомогою ФАО і ЄБРР вже організувала кілька дуже успішних торгових місій, що дозволило членам нашої асоціації і компаніям, що не входять в УПОА, укласти цілий ряд вигідних контрактів з експорту свіжої та замороженої ягоди, в т.ч. і малини. Тому в 2019 році ми точно порадуємо всіх новинами про постачання наших прекрасних ягід в ті країни, куди Україна раніше продукцію ніколи не постачала», – каже Катерина Звєрєва, директор з розвитку УПОА.
Вона також зазначила, що в червні 2019 року УПОА планує запустити нову систему просування експорту продукції для своїх членів, використовуючи сотні прямих контактів з імпортерами з різних країн світу, які вдалося отримати під час торгових місій за останні два роки.
Однак навіть можливе підвищення світових цін на малину не гарантує успіху в бізнесі з виробництва заморожених ягід.
«Українські виробники заморожених ягід, за рідкісним винятком, йдуть шляхом найменшого опору. Замість того, щоб інвестувати кошти в маркетинг, вони буквально дарують значну частину своїх потенційних доходів перекупникам із Польщі. У той же час, ті, хто працює над власними брендами або ж бере активну участь в торгових місіях, знаходять прямих імпортерів в інших країнах світу. Тому ми впевнені, що ті, хто інвестував кошти в створення бізнесу з вирощування та заморожування ягід, не забуваючи про інвестиції в маркетинг, отримають гарну віддачу в 2019 році, навіть якщо прогнози зростання світових цін на малину не підтвердяться», – резюмує Андрій Ярмак.
Джерело: propozitsiya.com