Всеукраїнська Аграрна Рада вважає недостатнім заходом ініціативу Мінінфраструктури України щодо часткового вирівнювання та індексації коефіцієнтів на залізничні перевезення вантажів, оскільки подібне рішення не забезпечує головного результату-вирівнювання тарифів для всіх категорій вантажів, а також «консервує несправедливі перекоси в тарифоутворенні і прирікає залізничну інфраструктуру на подальше руйнування».
Про це пише propozitsiya.com з посиланням на прес-реліз ВАР.
«Одні галузі економіки і «Укрзалізниця» в цілому не повинні субсидувати роботу інших — тарифи повинні відповідати витратам на перевезення відповідних вантажів. Політика підтримки одних галузей за рахунок інших є результатом олігархічної змови для отримання корупційної ренти. Все це веде до спотворення економічних стимулів і неефективного використання ресурсів, що негативно відбивається на економіці всієї країни і робить всіх громадян України біднішими», — йдеться в заяві.
Як зазначається, ще з 1997 р. в сегменті залізничних вантажних перевезень в Україні склалася ситуація, коли тарифи на перевезення різних видів вантажів кардинально різняться між собою. Так, коефіцієнт на перевезення вантажів 2 тарифного класу, серед яких і аграрна продукція, на 34% перевищує коефіцієнт на перевезення вантажів 1 тарифного класу і на 46% вище, ніж перевезення позакласної групи товарів. Крім того, вартість перевезення порожніх вагонів для 2 тарифного класу на 20% вище, ніж для 1-го і позакласної групи товарів.
При цьому в структурі перевезень на вантажі 1 класу — залізорудна сировина і кам’яне вугілля — припадає 26% і 16% відповідно, на будівельні матеріали (позакласна група) — 20%, тоді як зерна і продуктів перемелу — лише 12%. В результаті «Укрзалізниця» зазнає збитків, руйнується залізнична інфраструктура, скорочується вантажообіг залізницею і зростає автошляхами, що призводить до швидкого руйнування останніх.
Разом з тим, Міністерство інфраструктури замість повного вирівнювання тарифної політики пропонує напівзаходи: збільшити в два етапи коефіцієнти на перевезення вантажів для 1 і 2 тарифних класів. З 1 вересня 2021 р. на ці види товарів пропонується збільшити вартість перевезення на 8%. Другий етап підвищення передбачається з 1 січня 2022 р.: тарифи на перевезення руди зростуть на 30%, на перевезення агропродукції — на 15%. Однак і після підвищення тарифів розрив між вартістю перевезення 1 вагона зерна і руди хоч і скоротиться, все одно буде більш ніж істотним — 38%.
«Таким чином, запропоновані зміни не усувають несправедливість в тарифоутворенні, залишають різні галузі в нерівних умовах, не вирішують повністю проблем самої «Укрзалізниці», але консервують залишкові дисбаланси замість їх повного і рішучого усунення», — підкреслюється в заяві.
У зв’язку з цим ВАР закликає Уряд України виконати взяті на себе євроінтеграційні зобов’язання і звернутися до парламенту з вимогою про прискорений розгляд законопроєкту №1196-1, що передбачає структурне реформування вітчизняного ринку залізничних перевезень, а до його прийняття повністю вирівняти тарифи на вантажні перевезення.
Джерело: propozitsiya.com