За 11 місяців 2023 року завдяки обігу та використанню сільгоспземель бюджети громад поповнилися на 33,7 млрд грн. Це майже 12% сукупних податкових надходжень. Найбільшу частку від цих доходів згенерувала оренда комунальної землі.
Про це пише propozitsiya.com з посиланням на звіт Київської школи економіки.
За 11 міс. 2023 р. громади отримали 18 млрд грн орендної плати, або близько 4% від усіх надходжень. Втім, більшість з цих надходжень припадають на договори оренди, що були укладені або за старою процедурою офлайн-аукціонів, що діяли з 2013 до жовтня 2021 року, або ж за прямими договорами у неконкурентний та непрозорий спосіб.
Для порівняння, протягом 2015-2021 років за старим непрозорим механізмом в оренду було передано 331 тис. га землі, що майже у 7 разів більше від обсягу земель, що були передані через земельні торги на Прозорро.Продажі.
Наразі, невідомо про точні обсяги земель, переданих в оренду за усіма процедурами протягом останніх 20 років. Втім, навіть якщо взяти наявні дані лише за 2015-2021 роки, й припустити, що частка землі, переданої в оренду через онлайн-аукціони, складає 13% (верхня межа), приріст річних орендних доходів громад завдяки повному переходу на Прозорро.Продажі, може скласти близько 29 млрд грн. Деякі громади вже йдуть цим шляхом й уклали на конкурентних онлайн-аукціонах договорів про оренду сільськогосподарської землі на суми, що складають 5-15% їхніх річних бюджетних доходів.
Ще одним потенційним джерелом збільшення доходів громад від обігу та використання сільгоспземель є збільшення рівня реєстрації земель у Державному земельному кадастрі, який наразі становить 77% від загальної кількості таких земель. Ділянки, відомості про які не внесені до ДЗК, знаходяться поза прозорим ринком: таку землю не можна офіційно продати чи здати в оренду, з неї не буде сплачено земельний податок або навіть єдиний податок ФОПа-аграрія.
Потенціал зростання бюджетних доходів громад завдяки реєстрації усіх сільгоспземель у ДЗК може сягнути 2% від усіх надходжень у 2023 році або понад 10 млрд грн. Це плюс 15% до поточного рівня капітальних видатків (які вважаються видатками розвитку) або 60% від поточних видатків громад на освіту.
Джерело: propozitsiya.com