Минулого тижня постачальники мінеральних добрив почали масово звертатися зі скаргами на дії представників Державної митної служби України.
Про це пише propozitsiya.com з посиланням на УКАБ.
Скарги пов’язані з тим, що представники Держмитслужби масово затримують оформлення митних декларацій на імпорт мінеральних добрив, відмовляють у визначенні митної вартості товару згідно статті 57 Митного кодексу України за основним методом – за ціною договору (контракту) щодо товарів, які імпортуються (вартість операції).
Натомість, необґрунтовано користуючись правом коригування митної вартості (ст. 55 Митного кодексу України), представники Держмитслужби проводять визначення за другорядними методами, зокрема резервним, з метою завищення митної вартості мінеральних добрив, вибіркового беручи для коригування митну вартість неспівставних товарів за попередні періоди.
Наприкладу, щодо карбаміду непоодинокі випадки, коли Держмитслужба не погоджує митну декларацію при вартості нижче 745-805 дол/т, тоді як імпортери в декларації вказували реальну вартість за основним методом згідно ціною договору (контракту) 600-670 дол/т. Відповідно, навіть при завищенні вартості з боку Держмитслужби на 100 дол/т виникають додаткові витрати на сплату ПДВ 20% та ввізних мит до 6,5% на рівні 26,5 дол/т. Аналогічна ситуація і щодо інших видів добрив.
Ситуація з митним оформленням ускладнюється тим, що ціни на світових ринках на добрива почали нарешті суттєво знижуватися. Так, біржова вартість карбаміду FOB Middle East станом на 16.02.23 становила 358 дол./т, коли ще два місяці тому станом на 16.12.22 ціна була 502 дол./т. Аналогічна тенденція до зниження склалася і щодо інших видів добрив.
На внутрішньому ринку України поточна ціна карбаміду складає 30-34 тис грн з ПДВ, що відповідає еквіваленту 680-770 дол./т без ПДВ, проте також спостерігається тенденція до зниження вслід за світовим ринком з корегуванням на вартість доставки в Україну.
Відповідно, найближчі нові партії того ж карбаміду на кордоні України будуть коштувати близько 500-550 дол/т. При розмитненні за завищеними цінами з боку Держмитслужби по 800 дол/т, матимемо додаткові необґрунтовані витрати постачальників на митні платежі до 80 дол/т, що в підсумку стануть додатковими витратами сільськогосподарських виробників.
Затримка з митним оформленням та завищення вартості добрив суттєво обмежують можливість українських аграріїв придбати необхідні добрива для весняної посівної.
Через фінансові складнощі, високу вартість логістики та дороговизну мінеральних добрив очікувані обсяги забезпечення цими добривами під урожай 2023 року, за оцінками УКАБ, складають близько 2-2,5 млн. т у фізичній вазі, проти 6 млн. т під урожай 2021 року.
При цьому, очікуваний обсяг внесення по азотним добривам знизиться на 60%, а по добривам, що містять фосфор, калій або комплексних, скоротиться ще більше – орієнтовно на 70-75%.
Таке скорочення внесення добрив має прямий вплив на зниження очікуваної врожайності. В підсумку, за прогнозами УКАБ, валовий збір зерна в 2023 році може знизитися до 34 млн т, що на 37% нижче валового збору в 54 млн т зерна в 2022 році.
Джерело: propozitsiya.com