Українські виробники хліба працюють на межі збитковості, тому вимушені на тлі інфляції постійно піднімати ціни на свою продукцію.
Про це пише propozitsiya.com з посиланням на Delo.ua.
За даними Держстату, у січні в порівнянні з груднем хліб подорожчав на 0,1%, за рік — на 28,8%. Станом на середину березня, як розповідають виробники, хліб додав в ціні ще 1,5%, якщо порівнювати з січневими цінами. Зростання цін пов’язане з використанням генераторів та впливом міжнародних ринків.
«Генератори, які могли б забезпечити електроенергією коштували 2-4 млн грн. Для хлібзаводів, які й так працюють на межі збитковості, купівля генератора була б непростою фінансовою справою. Крім того, електроенергія від генераторів в три рази дорожча від тієї, що ми отримуємо від мережі. Через це собівартість продукту зростає до 5%», – розповів Олександр Тараненко, президент Всеукраїнської асоціації пекарів.
Очільник ВАП пояснює, що листопад-лютий, коли часто застосовували віялові відключення е/е, був важким для хлібопекарів через особливості виробничого процесу. Справа у тому, що виробничий цикл хлібобулочних виробів становить від 6 годин. Відповідно, перебої з постачанням електроенергії призводили до великої кількості браку, тому що переривається виробничий цикл, сировина (тісто) псується.
Водночас виробники зазначають, що допомога міжнародних партнерів, які надавали генератори, пом’якшила удар по галузі. Аналогічний ефект мало рішення Міністерство аграрної політики і продовольства створити перелік підприємств критичної інфраструктури, куди увійшли усі хлібзаводи.
«За 2022 рік індекс споживчих цін на хліб склав 22%, тобто навіть нижче, ніж індекс інфляції. Порівняно невисоке зростання пов’язане з заходами, які вживав уряд, зокрема, щодо стабілізації ситуації в енергосистемі. Крім того, хлібопекарі збільшили частку соціально-значущого хліба, який менш дорогий. Тому ми отримали таку цифру — у нас темпи зростання цін на хліб значно нижчі, ніж, припустімо, на деякі продукти, наприклад, яйця», – пояснив Олександр Васильченко, голова ради об’єднання «Укрхлібпром».
Електрика не єдина проблема
Хлібопекарі досі мають напружені стосунки з торговими мережами. Відповідно до постанови уряду № 160, продавці мають здійснювати оплату продукції постачальнику в термін до 10 днів. Але торгові мережі цього не роблять, іноді оплата приходить через місяці і більше.
«Тобто мережі фактично отримують хлібобулочні вироби, місяць «користуються» грошима, які отримали за наш продукт і лише потім платять нам. Ми ж цей місяць мусимо працювати, не отримуючи свої гроші. Це ніби безвідсотковий кредит. Тому ми вимушені брати кредити, і для нас таке фінансування досить дороге, що приводить до збільшення витрат і відповідно впливає на ціну», — розповів президент ВАП.
Джерело: propozitsiya.com