Чилі — лідер в світі по виробництву та експорту лохини. Українські підприємці, які зараз впевнено відвойовують своє місце на ринку Євросоюзу, з’їздили в Чилі, щоб перейняти досвід успішної країни. Про це пише propozitsiya.com з посиланням на інформаційний портал delo.ua.
Сектор лохини в останні роки демонструє найвищі темпи зростання серед всього плодоовочевого сегмента України. Тільки в 2018 році, згідно з оцінками експертів, було закладено не менше 700 га нових плантацій лохини. Загальна площа під ягодою виросла відразу на 44% за один рік (загальна площа становить не менше 2,1 тисячі га). Тобто ця молода галузь в останні роки стрімко зростає.
«Україна однозначно може зайняти своє місце на світовому ринку», — вважає Іван Гречковський, директор компанії Family Garden, яка вирощує лохину та малину на 150 га в Київській області.
«Мета поїздки в Чилі — посилити конкурентоспроможність українських компаній, які вирощують і експортують ягоди», — пояснила Фередерін Дерлот, фахівець по продуктах харчування та овочам в ITC. За тиждень поїздки в Чилі українські підприємці відвідали більш ніж 10 ферм і підприємств, які займаються лохиною і черешнею.
«Український ринок, особливо свіжої лохини, дуже молодий і ще не сформований в порівнянні з чилійським, — каже Ірина Кухтіна, президент асоціації «Ягідництво України». — Тому було цікаво подивитися, як вони працюють. Близько 12% свіжої лохини експортується в країни Азії , зокрема в Китай, де найвища ціна. Доставка морем туди займає 45 днів. Нам в першу чергу було цікаво дізнатися, як чилійці домоглися такого результату, за допомогою якої технології у них вийшло «розтягнути» термін зберігання свіжої лохини до 90 днів».
Виявилося, ніякого rocket science. Успіх чилійців на світовому ринку лохини не пов’язаний з якимись особливими сортами ягоди. Вся справа в дисципліні і чіткому дотриманні температурного режиму.
«У Чилі дотримуються «холодної ланцюжка поставки», — говорить Іван Гречковський. — До поїздки в Чилі я не розумів, як вони більше 40 днів везуть ягоду в Чилі, тільки після цього пакують, доставляють в магазини і продають. Після побаченого і почутого ми на нашому підприємстві розглянемо можливість експорту в більш далекі країни, наприклад, країни Азії та Об’єднані Арабські Емірати».
Саме технологія охолодження дозволяє чилійцям доставляти лохину не тільки в Сполучені Штати, але також в Європу і навіть Китай. І якраз Китай — це найвигідніший для чилійців покупець, там ягоду продають за ціною $5 за кілограм. Тоді як в Європі та Сполучених Штатах ціна нижче — $3,5 і $2,7 відповідно.
Що ж це за технологія? У Чилі зібрана ягода знаходиться на полі не більше двох годин. «На великих підприємствах прямо на полях знаходиться гідрокулер. А в машині, яка доставляє ягоду, рефрижератор, щоб охолоджувати її прямо по дорозі від поля до сортувальної лінії, — розповідає Ірина Кухтіна. — Крім того, чилійці строго витримують триетапне охолодження».
«Зайва година на полі без охолодження — це мінус один день, який ягода зможе бути на полиці магазину», — пояснює Ірина Кухтіна. І додає, що саме цього і варто було б повчитися українським підприємцям у чилійців.
Як роблять чилійські ягідники? Температура ягоди на поле +20 — +25 градусів. На першому етапі лохину охолоджують до +6 — +8 градусів, іноді це роблять прямо в машині по дорозі на сортування. Після цього лохина охолоджується до +2 — +4 градусів, а далі температура доводиться до 0.
«В Україні ж деякі підприємці використовують метод трьохетапного охолодження. Зазвичай температуру відразу збивають до +2 — +4 градусів. Більш того, багато хто не витримує температуру 0 градусів. Тому якість ягоди нижче», — розповідає Ірина Кухтіна.
Джерело: propozitsiya.com